9 개
4,454
16/07/2010. 13:38 lillian (121.♡.200.185)
안녕하세요, 저는 지금 조그만 비지니스 인수를 하려고 준비중인데요, 사업체 인수전 어떤것이 필요한지 궁금해서요.. 몇몇 사람들 얘기로는 지난 3년간 재무재표부터 먼저 회계사와 상담후 결정하는것이 안전하다고들 하더군요.. 보통 재무재표 요구하는것이 일반적인지, 이 외에도 더 체크해야할 것이 무엇이 잇는지 알려주시면 감사하겟습니다. 그리고 좋은 회계사 분들 계시면 추천좀 해주세요..
You should make sure that the sale and purchase agreement relating to this business provides you with adequate protection. Please check that this agreement contains all relevant representations and warranties from the vendor, and that the debt you take on from the business (if any) is kept at a minimal level.
In addition, please ensure that your solicitor has reviewed all material contracts relating to the business and that he/she is satisfied that all relevant due diligence has been carried out in relation to the business. This process would uncover any issues that may exist in relation to lease, financing, etc. Some agreements that the business is party to may have "event of default" clauses, which may be triggered by "change of control" of the business (ie change of ownership of the business).
50% 신고하였다고 하면 55% 선에서 네고하세요.절대 그 이상 인정해주시면 않됩니다. 회계 자료가 거짓말일 경우도 있으나, 그나마 IRD에 신고한 자료가 그나마 믿을수 있습니다. 현재 Market은 Buyer market 입니다. 제가 Business 팔때 상대방이 요구해서 준비하였던 자료입니다. 저는 다 준비해서 구매자한테 다 전달했구요. 물론 Busineess도 매매되었지요. 꼭 아래와 같은 자료를 요청하시고요.
자료가 없다거나 부실하면 사지 마십시오.
· GST returns since you started
· Weekly sales from the same date
· Standard monthly operating expenses
· Monthly profit and loss accounts since you started
· Annual accounts to 31st March 2008/2009/2010
· A list of the plant and equipment (including items loaned, rented leased and not staying)
· Current value of the plant, equipment and lessee’s improvements
· Rental agreements e.g. Eftpos, toilet equipment, etc
· Copy of the lease documentation of the premises (i.e. lease, assignments, variations etc)
· A floor plan of the business premises
· Copy of the liquor licence
· Copy of the resource consent
· Copy of the food hygiene certificate
· Staff roster showing duties, hours worked and rates of pay
· Copy of standard employee contract used for the business
· Background details of the premises
· Copies of any favourable reviews of the business you may have
추가로 말씀드리자면 저는 그 사업장에서 2년 반 가량 근무후(올 중순까지) 현재 잠시 쉬고 있는 상태입니다. 제가 가장 걱정스러운것은 현재 사업장의 lease 가 이미 6년 전에 끝나 사실상 매달 임대료+fee 지급하고 있는 상태로 알고 있습니다(month by month basis).그리고 다음주 금요일에 건물주와 미팅이 잡혀 있는데 현재 주인이 저에게 아무런 자료를 제공치 않고 있다는점,-비지니스 가치, annual report 등등,
올 1월에 비지니스 매매 이야기가 나왓을때부터 제가 요구했는데 어제까지도 아직 모른다라는 말로만 일관하더군요. 그러면서 저에게 '가게 인수를 못할것 같으면 미리 이야기를 해라, 미팅을 취소할터이니'라고 하더군요. 본인은 아무런 정보 제공을 하지 않은 상태에서요. 저도 상황설명을 하고 가게의 가치에 대해서 알아야 결정을 하고 또 건물주가 어떠한 조건을 요구하는지 알아야 한다고 했죠. 그래서 윗분들 말씀대로 verbal보다는 written document 가 낫겟다 싶어 제가 요구하는 기본적인 비지니스 매매시 검토해야 할 부분들 이메일로 보냈습니다.
사업체 인수한다는 것이 구멍가게에서 사탕 사먹는 처럼 쉬운일이 아니라는 걸 잘 알기에 섯불리 결정은 하지 않으려 하는데, 어떻게 답변이 나오는지 두고 봐야겟습니다. 자료 제공을 못하겟다하면 없엇던 일로 돌아가는거구요..