[5] Punctuation Marks

[5] Punctuation Marks

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█구둣점 (Punctuation Marks) 중요성
영어를 사용 하는데 구둣점에 대한 이해가 필요하다. 그 사용법과 용도의 중요성에 대해 쓰고자 한다. 지난번까지 영문독해와 영어논술의 중요성을 강조 했지만, 보다 분명한 글의 마무리를 위해, 구둣점들의 정확한 사용에 능숙해야 한다. 그것은 당신을 보다 더 실용적인 영어구사력에 접근하게 할것이다.

█구둣점 (Punctuation Marks) 사용과 역할
Punctuation은  글을 어떻게 읽어야 하는지에 대해 독자들에게 알려주는 역할을 한다.
■ Comma (,)는 쓰여진 글에 읽기를 잠시동안의 중단을 의미한다.
■ Full Stop (.)은 쓰여진 글에 읽기를 오랫동안 중단을 의미한다.
■ Question Mark (?), Exclamation Mark (!)들은 다음 글에서 어조(tone of voice) 변화를 위한 시간을 확보하게 한다.

다음을 구별해 보자.
■ Will you come over here? – 정중한 질문 / 요청 / 제안
■ Will you come over here! – 일종의 명령문이다.

1. 콜론(Colons): (:)
문장 앞부분의 의미를 좀 더 확대하려 할때 사용된다.
○1 하나의 서술에 대해 의미를 설명하거나, 확장된 서술과 분리 시키고자 할때  
I was overjoyed: I had backed the winner of the Melbourne Cup, won $10,000 with scratch and match, and finished my homework in time to watch ‘Neighbours’.
○2 목록을 나열할때
I lent him four books: No standing zone by Margaret Clark, Straggler’s Reef by Elane Forrestal, A Matter of Cats by Elizabeth Hutchins and Sad Boys by Glyn Parry.
○3 인용될 부분을 예시할때
As the saying goes: ‘A healthy mind, a healthy body’.

2. 세미콜론 (Semicolons): (;)
세미콜론은 콤마 (Comma) 보다는 좀더 오랫동안, 마침표 (Full stop) 보다는 좀더 짧은 멈춤 (Pause)을 의미한다. 대부분의 경우 마침표 (Full stop) 에 의해 대체 되기도 한다.
○1 세미콜론의 주된 목적은 별개의 문장들의 밀접한 관련성을 강조한다.
Bridie Allen was the selects’ first choice; she was quiet, intelligent and determined to succeed.
George Orwell tried to write a novel without using any semicolon; in spite of his best endeavours, he failed.
He spoke to Caroline with exaggerated politeness; his purpose was to insult her.
○2 세미콜론은 목록속의 각각의 요소들을 분명하게 분리시킬 필요가 있을때 사용한다.
Those invited to the dinner party were Cameron Beet, the West Coast Eagles’ wingman; Kiren Donaldson, the popular actor; Kate Winterbottom, the famous violinist; the well-known writer Philip Giorgio; Lucy Charters, the captain of the Australian netball team; and Imogen Mugford, the Olympic gymnast.
○3 세미콜론은 다음과 같은 단어들로 문장을 시작할때 사용한다.
‘that is’, ‘however’, ‘for instance’, ‘indeed’, ‘moreover’, ‘therefore’, ‘in fact’, ‘besides’, ‘consequently’
Amy claimed that her brother was a misogynist; that is, a person who hates woman.
We want to go trekking in Nepal later this year; however, we have made no definite plans.

3. 콤마 (commas): (,)
○1 목록과 시리즈로 이루어진 정보들을 구별하여 나열 할때
Elaine had an affectionate, intelligent, unpredictable cat.
Some winners of the Children’s Book Council of the year are Libby Gleeson, Phillip Gwynne, Alison Lester and James Maloney.
○2 첨가되는 정보들 속에, 필수적이지 않은 것들을 구별 하고자 할때
Brodie, an only child, was allowed to play with his friend Jonathon.
Isabelle Thomson, the Wet Fish Manager, gave an interesting talk on conserving stocks of Blue Fin tuna.
This company, which was formed in 1974 to acquire the operations of a gold mine in South Australia, has become one of the largest in the country.
○3 직접화법(말한 사람의 말이 그대로 전달되는 경우)을 나타낼때
Dan said, ‘Now that I’ve had a cartoon published in the paper, they’ll be sure to have a job for me as a cartoonist.’
○4 문장속에서 사람의 이름을 언급 할때
‘You’ll be sorry in the morning, Kathryn Malcolmson, and don’t say I did’nt warn you!’
○5 문장속에서 서로 다른 부분들을 구별해야 하는 몇가지 경우들
■ 해석의 오류를 피하기 위해
The Collingwood team, said the sports writer, is really hopeless.
While Lucy was cooking, the baby slept in the next room.
위 문장들을 콤마없이 읽는다면 아주 다른 의미가 될수도 있다.
■ 다른 주제를 가진 두 개의 절들이 ‘and’나 ‘but’과 같은 접속사로 연결될때
The Federal Government (Subject A) has passed the new law, and the Treasurer (Subject B) hopes that this will lead to an improvement in the value of the Australian dollar.
The house (Subject A) was advertised as ‘a renovator’s dream’, but we (Subject B) all know what that means.
■ 다섯 단위 이상의 숫자에 이용된다.
10,392     2,428,547
일반 출판물에서는 콤마 대신에 한 스페이스를 떼는 것으로 대체되곤 한다.

4. 마침표 (Full stops): (.)
○1 마침표는 문장이 끝날때 사용
The young beagle barked at the nervous visitor.
○2 축약어 (Abbreviation: 단어의 마지막 철자들를 생략하는 경우) 뒤에 사용
The Rev. A. Stubbs arrived in Larnook Cres. at 5 p.m.
Rev. = Reverend, Cres. = Crescent
○3 응축어 (Contraction:  단어의 처음과 마지막 철자로 구성) 뒤에는 사용하지 않는다.
단, 미국식영어에서는 사용된다.
Mr = Mister, Dr =Doctor, Rd = Road, Dept = Department
○4 하나 이상의 대문자들로 구성된 축약어들은 마침표를 사용하지 않을 수 있다.
RSVP (means ‘Please reply’.), YMCA, NSW, PhD
○5 여러 단어의 첫글자들을 모아 마치 한 단어처럼 발음 (Acronym) 하여 사용되는 경우에는 마침표를 사용하지 않는다.
■ 모두 대문자를 쓰는 경우
AIDS (Acquired Immune Deficiency Syndrome)
the computer language BASIC (Beginner’s All-purpose Symbolic Instruction Code)
■ 위의 경우, 좀더 보편화된 사용 단계가 되면,  다음과 같이 소문자 (Lower case letters)로도 사용이 가능하다.  
Anzac (originally ANZAC – Australian and New Zealand Army Corps)
laser (light amplification by stimulated emission of radiation)
radar (radio detection and ranging)
scuba (self-conditioned underwater breathing apparatus)
○6 측정단위들이나 부호들은 마침표를 사용하지 않는다.
km (kilometer), g (gram), ha (hectare), A (ampere), Hz (hertz)

5. 대쉬 (Dashes): (-)
신중히 사용되어져야 한다. 그렇지 않으면 읽기가 어렵게 된다.
○1 생각의 변화를 보여 줄때
‘Come here immediately – and stop sulking.’
‘You’ll never believe what I heard about Georgina – not that I want to gossip about her behind her back.’
○2 말하는 사람이 대화에 방해를 받고 있음을 나타낸다.
‘The trouble with you kids is that you won’t listen to-’ ‘Aw, come off it, Mum,’ said Alexander. ‘We’ve heard it all before.’
○3 쓰여질 목록 앞에서, 콜론 (:) 대신 사용가능
She looked in disbelief at the contents of the shopping bag – a Mars bar, a packet of chewing gum, a can of Coke, a sponge cake and a can of cat food.
○4 괄호를 이용할때 처럼, 첨가 되어지는 정보들이 문장의 주요부분과 구별되게 한다.
When studying, you should take breaks – five minutes every half hour is ideal – otherwise your concentration will lapse.
Every spring, she waits for the flowers to come out in her garden – asters, petunias, marigolds, daisies, columbines and pansies – then digs them all out and starts again.

6. 하이픈 (hyphens): (-)
○1 두 단어들을 결합하여 의미를 분명히 하고자 할때
re-form (means something is created again after a period during which it did not exist.)
↔ reform (means to change and improve something such as a law, social system, or institution),
re-cover ↔ recover, re-treat ↔ retreat
a little-known cricketer ↔ a little known cricketer
more-useful inventions ↔ more useful inventions
○2 여러단어들을 결합시켜 새로운 의미의 합성어를 만든다.
Brother-in law, vice-president, one-twelfth, long-suffering, twenty-two, blue-grey, even-handed, well-mannered
note: 복합형용사는 뒤에 오는 명사와는 하이픈으로 연결 시키지 않는다.
a well-known writer, a good-natured child
○3 어근(a root word)과 접두사(prefix)로 형성된 복합어는 하이픈을 사용하지 않는다.
extra + ordinary → extraordinary, mis + take → mistake
▶ 위의 경우에 예외들은 다음과 같다.
■ 대문자로 시작되는 단어가 뒤에 올때
anti-American, pro-Jewish, post-Impressionist
■ 모음이 겹치게 될때
re-establish, de-emphasis
note: 하이픈은 결합된 단어의 발음을 명확하게 하는 역할도 한다.
■ 연도나 날짜에 접두사가 첨가될때
post-1994, pre-1788
■ 접두사 ex-, non-, self- 는 하이픈을 사용한다.
ex-army officer, non-profit organization, self-taught winemaker
○4 글 속에 줄 바꾸기로 단어가 분리되는 경우, 하이픈을 사용한다. 단어가 끊기지 않도록 하는것이 좋지만, 하이픈 사용시, 음절의 구성을 고려해야 한다. ty-pewriter 보다는 type-writer가 더 좋다. 하나의 음절은 분리 시키지 않는것이 좋다.

7. 인용부호 (Quotation Marks): ( ‘  ’ )
Quotes 또는 Inverted Comma 라고 불리워 지기도 한다.
■ Single quotation marks (‘  ’) 는 주로 인쇄물에 사용된다.
■ Double quotation marks (“  ”)는 주로  손으로 쓰는 글에 선호되어 진다.  

▶ 인용부호는 다음과 같은 용도를 가지고 있다.
■ 다른 사람의 말을 그대로 전달하는 직접화법 (Direct Speech) 에 사용된다.
■ 인용을 할때
■ 단어나 어구가 특별한 용도를 가질때

○1 직접화법 (Direct Speech): 다른 사람의 말을 그대로 전달하는 경우
■ 인용부호는 말하는 사람의 말 양쪽에 놓는다.
‘I ain’t (=haven’t) got my guitar,’ James said.
■ 말하는 사람들의 각각의 말에 사용된다.
■ 말하는 사람의 말이 길어지고, 특히 여러개의 단락으로 구성될때 인용부호 ( ‘ ) 는 각 단락의 시작 부분마다 놓되, 다른 하나 ( ’ ) 는 마지막 단락 끝에 만 놓는다.
■ 직접화법에서, 전달되어지는 말 속에 ‘She said’ 와 같은 말들이 삽입될때, 두번째 부분이 새로운 문장의 시작이라면, 첫 단어는 대문자로 시작해야 한다.
‘It’s dark,’ Jerry Lee said. ‘♣Won’t hardly nobody even see you in a weak little light like this one.’
‘Oh, for goodness’ sakes,’ said Olive, ‘♣♣if the boy don’t want to-’
♣ 새로운 문장의 시작: 대문자로 시작, ♣♣ 연속적인 문장: 소문자로 시작
note: 연극, 영화, TV와 라디오 대본들 속에, 말하는 사람들이 명시되어 있어 인용부호를 사용치 않는다.
○2 Short quotations: 사람들과 그들의 말을 인용할때, 말하는 내용에 인용부호를 붙인다.
As Dennis says in Monty Python and the Holy Grail: ‘Come and see the violence inherent in the system. Help, help, I’m being repressed!’
Remember what Niland Stuart once said: ‘The greatest compliment you can pay a book is to steal it!’
○3 특별한 어구나 단어를 지칭할때
■ 인용되거나 참조된 단어나 어귀들
The word ‘imply’ and ‘infer’ are often confused.
■ 속어, 기술용어, 별칭들
The American visitor was amused when his Australian friend said that he felt a little ‘crook’ with a cold.
In basket ball this is known as a ‘double dribble’.
Jessica Reynolds is sometimes called ‘possum’ by her family and friends.
Note: 위의 경우, 동일한 단어들이 글 속에서 여러번 반복될때, 첫번째 것만 인용부호를 붙인다.
■ 시, 노래, 단편소설, 신문기사, 에세이, 강연, 라디오나 TV프로그램의 제목들
The radio program ‘Dad and Dave’ was popular for many years.
‘The Man from Snowy River’ by Banjo Paterson has made into a film.
Carlos Santana performed ‘Smooth’ on television.

8. 괄호 (bracket): (    )
문장에서 필수적이지 않은 정보가 주로 괄호안에 넣어진다. 정보들이 문장속에서 분명한 구별이 필요할때 사용된다. 때로는 설명이나 코멘트, 또는 예들이 넣어질 수 있다. 콤마(comma)나 대쉬(dash)가 대신 사용되는 경우도 있다.
Munch was incredibly friendly (after all, he was only a puppy) but he had a habit of nibbling everyone’s ankles.
The night I saw the ghost (I shiver now as I remember it) is something that I will never forget.
Adel’s love of small dogs (such as beagles, Jack Russells, poodles and kelpies) is well known.

9. 아포스트로피 (Apostrophes): (’)
두가지의 목적을 가지고있다.

▶ 단어내부의 철자가 생략 되었음을 보여준다.
○1 두 단어가 하나로 축약될때:
Don’t go yet. ← Do not go yet.
You’re late. ← You are late.
three o’clock ← three of the clock
They must’ve finished. ← They must have finished.
○2 단어가 소리나는 대로 쓰여질때:
Hangin’ Five
G’day from WA

▶ 소유를 표시할때 사용한다.
The teacher’s books were left in the classroom.
Jo-Anne’s car is a Mercedes Benz.
Only members may use the members’ entrance.
The tee-shirts carried a message on the runners’ backs: ‘Stop at Mog’s’.
○1 단수명사의 소유격:
The dog’s lash is in the corner.
The woman’s partner waited outside.
The company’s office is located in Biran Street.
○2 복수명사의 소유격:
The dogs’ lashes are in the corner.
His sisters’ friends were waiting for him.
The companies’ offices are located in Biran Street.
○3 복수명사라 할지라도 ‘~s’로 끝나는 단어가 아닐 경우:
The women’s partners waited outside.
The men’s basketball team usually loses its home matches.

▶ 유념 사항:
○1 대부분의 경우, ~s로 끝나는 단수명사는 ~’s를 붙인다.
Bess’s room is on the third floor.
○2 소유대명사는 그 자체가 소유의 개념을 가지고 있어, Apostrophe를 사용하지 않는다.
Is this coat yours?
Whose umbrella is this?
○3 its와 it’s를 구별하라.
Its problems are underrated.
It’s a common problem. (It’s = It is)
■ Whose = 소유대명사
Who’s = Who is
■ Your = 소유대명사
You’re = You are
■ Their = 소유대명사
They’re = They are
○4 여러개의 철자를 의미할때 사용
Mind your p’s and q’s. (p’s 와 q’s 는 여러개의 p와 q라는 철자들을 의미한다.)

11. 대문자들 (Capital letters):
‘Upper case letters’ 라고 불리워 지기도 한다.
○1 문장의 첫단어의 첫글자
Bring me that glass.
○2 사람들의 이름과 신분
Dr Saint Jorre, the Prime Minister
○3 고유명사 (특별한 단체나 그룹명칭 포함)
the Australian Stock Exchange
Murdoch University
the French
○4 주(week), 월(month), 지리상의 이름
Wednesday, August, Alice Spring, Cape Mentell
○5 편지속의 인사
Dear Ronald, Dear Ms Wasko, My Friends
○6 편지속의 마무리말 (= complimentary close)
Yours sincerely, Yours faithfully
○7 책이나 영화의 타이틀 (두가지 방법)
■ 중요한 단어를 대문자로 시작
A Room with a View
The Man from Snowy River
■ 첫번째 단어만 대문자로 하거나, 대문자로 써야하는 단어가 있는 경우
A room with a view
The man from Snowy River
○8 역사적인 사건이나 기간들
The Middle Ages, the First World War

12. 감탄부호 (Exclamation marks): (!)
마침표 (.) 역할을 하며, 다음 경우에 사용된다.
○1 명령문
Watch your step!
Come over here!
○2 감탄문
That’s ridiculous!
Hear, hear!
Hey!
No way!
○3 비꼬거나, 역설적인 의미의 글
With friends like you, who needs enemies!
☞ 감탄부호는 주로 대화체의 글에서 사용된다.

13. 의문부호 (Question Marks): (?)
○1 의문문을 나타낸다.
Who will you represent the poor and the underprivileged?
○2 의문부호는 의문문의 맨 뒤에 놓인다.
In the event of a nuclear war, what chance will there be for the human race?
What kind of tea would you like: English Breakfast? Earl Grey? Peppermint? Chamomile?
○3 만약 다른 부호와 함께 쓰이는 경우 의문부호가 우선이다.
‘Did you buy the rum balls?’ he asked anxiously.  
○4 의문문이 평서문 형태일때, 독자들은 구둣점 (Punctuation marks)를 보고 그 차이를 판단 하거나, 말하는 사람의 억양을 보고 판단한다.
He did that!
He did that?
○5 의문부호는 의심을 나타낼때 사용될 수가 있다.
In 1972(?), Arsenal won the League and Cup double.
Patrick White was the first (?) Australian to win the Nobel Prize for literature.
○6 의문부호는 간접의문문이나, 권유나 제안을 나타내는 문장에서는 사용하지 않는다.
Fletcher asked Bronte who was going to the party.
Would you please pass the butter.
○7 의문문이 직접화법으로 전달이 되어질때
‘Are you going to the party, Bronte?’ asked Fletcher.